× Home Zakelijke website laten maken Bovenaan in Google SEO specialist API koppelingen Gratis website scan Neem contact op Social media LinkedIn
072 5620695 - Heiloo, regio Alkmaar

Is goedkoop ook goed?

Goedkope website laten maken

Een veel gezocht onderwerp in Google is 'Goedkope website laten maken'. Maar is goedkoop ook goed? Of is het uiteindelijk duur koop?


Op deze pagina bespreek ik de voor- en nadelen, bekeken vanuit verschillende standpunten. Wat is de overweging om een goedkope website te laten maken?

Uitgangspunten

Je bent ondernemer en wilt een nieuwe website laten maken, of je huidige website laten aanpassen. Afgezien van nieuwe bedrijven hebben bestaande bedrijven al een website. Misschien al de tweede of de derde.... Voor hen is het nieuwtje er wel vanaf. Voor nieuwe, startende, ondernemers is het een nieuwe ervaring.
Wanneer men op zoek is naar een nieuwe website, zijn er de volgende uitgangssituaties mogelijk;

Nieuwe startende ondernemers

  • Zoekt een eerste website voor de onderneming
  • Heeft weinig budget
  • Wil vooralsnog eenvoudig aanwezig zijn op het net

Bestaande ondernemers

  • Zoekt een nieuwe website of aanpassing van de huidige website voor de onderneming
  • Heeft een ruimer budget te besteden
  • Is al langer online, heeft hogere verwachtingen

Over het algemeen hebben ondernemers wel allemaal dezelfde wens; een website die bovenaan in Google staat.


Een website maken is eenvoudig

Een veel gehoorde opmerking, en in zekere zin ook waar. Met tools zoals Wordpress, Joomla en andere CMS systemen wordt het je eenvoudig gemaakt. Een leuk template kiezen voor de layout, wat teksten schrijven, en hup - online. Binnen afzienbare tijd heb je wat online staan. Het ziet er leuk en modern uit, ook op je mobiel, en je verteld je boodschap in duidelijk taal.

'Ik ben helemaal niet vindbaar', ook een veel gehoorde opmerking.
En dat is waar het tegenwoordig meer om gaat. Je website kan er nog zo leuk en mooi uit zien, maar wanneer de zoekwoorden niet kloppen, en teksten staan in de verkeerde opmaak (tags); dan ben je niet vindbaar!


Wat verwacht je van een goedkope website?

Ik vergelijk het met het kopen van een auto; wat kun je verwachten van een goedkope auto?
Natuurlijk willen we voor zo min mogelijk geld een perfect rijdende en functionerende auto, maar is die verwachting reëel?

Met een website is het net zo; je kunt van een goedkope website niet verwachten dat deze op alle punten voldoet. Hierbij moet je prioriteiten stellen; wat vindt ik het belangrijkste punt waaraan de website moet voldoen?

Een opsomming van prioriteiten is de volgende (in een willekeurige volgorde)

Goede vindbaarheid in Google
Een top positie op de belangrijke zoekwoorden
Moderne overzichtelijke layout
Een goede weergave op alle soorten schermen zoals PC, iPad en mobiel
Goede prijs/kwaliteit verhouding
Het liefste zoveel mogelijk kwaliteit voor een zo laag mogelijke prijs

Bepaal je prioriteiten

Afhankelijk van je uitgangspunten, bepaal je je prioriteiten. Vergelijk verschillende aanbieders van websites, en de prijzen van hun aanbiedingen. Vergelijk wàt ze aanbieden; sluiten de werkzaamheden aan bij mijn prioriteiten. Alleen dan kun je bepalen of de aangeboden website voldoet aan je verwachtingen. En of het dus een goedkope website is.....


Vindbare website versus goedkope website

Over het algemeen gaan goedkoop en goed vindbaar niet hand in hand. Een goed vindbare website vraagt zoekwoorden onderzoek, concurrentie onderzoek en adequate plaatsing van zoekwoorden in de belangrijke elementen van de website.

Uiteindelijk is het doel van een ondernemer om haar diensten en/of producten te verkopen. Daarvoor is een goede vindbaarheid nodig; investering dus. Een investering die zich zeker terug betaald.

Google positie vs. clicks

Hoe verhouden je positie in Google zich tot het percentage clicks dat je kunt verwachten?

Positie Clicks
Positie 1 32%
Positie 2 18%
Positie 3 11%
Positie 4 8%
Positie 5 6%
Google bedrijfsvermelding (rechterzijde of kaart) 26%

Websites op de eerste pagina met zoekresultaten in Google krijgen 91,5% van alle bezoekers die via een zoekopdracht naar een website surfen. Websites op de tweede pagina krijgen slechts 4,8% van die bezoekers, websites op de derde pagina 1,1%.

Bron: Sistrix, 2020

Conclusie

Een goedkope website zegt niets over de kwaliteit van de website. Een goed vindbare website is belangrijk, maar van een andere categorie dan de het uitzoeken van een website op prijs.

Wel ben ik van mening dat, wanneer je geld uitgeeft aan een website (hoeveel dan ook), je deze website terug wilt zien in de Google zoekresultaten. En daarmee eigenlijk zegt wat het belangrijkste is; vindbaarheid!
Je website kan nog zo mooi en/of goedkoop zijn; wanneer deze niet gevonden wordt heb je er niets aan.

Bouwmeester Blog

Wij delen graag onze kennis en ervaringen met je in dit Blog. Wij belichten onze visie op een onderwerp.
Wil je meepraten? Laat een reactie achter.

Wil je reageren op dit artikel? Reageer via onderstaand formulier.

Je krijgt per email een reactie van me terug!

* De door jou ingevoerde gegevens worden alleen gebruikt om contact met je op te nemen. Je ontvangt geen nieuwsbrief of andere reclame uitingen.
Formulier niet verstuurd! Er ging iets mis...
Het formulier is door ons ontvangen! We nemen zsm. contact met je op.
Liever direct telefonisch contact opnemen?
Dat kan uiteraard ook!

We zijn ma - vr bereikbaar van 09:00 - 17.30 uur.

072 - 5620695